story element

 Hai..its been a while.. agak lama juga aku berhenti menulis..hari ni tanpa sengaja aku jumpa masa terluang. jadi aku manfaatkan selagi boleh..

    so..how s my life going on ?  kalau orang tanya soalan ni kepada aku,  mungkin ia akan jadi antara soalan palig susah  untuk aku jawab, bahkan lebih susah dari soalan calculus..nasib baik aku tak mengulang paper calculus untuk semester kali ni.. kenapa susah untuk jawab ? aku pun tak tahu..aku tiada jawapan yag legit untuk soalan macam tu..jadi aku akan bagi jawapan play safe yang kerapkali orang guna..  "okay je"


   semalam, aku ada kelas elc bersama pensyarah aku..kami belajar tentang bagaimana kau nak menganilsa sesebuah cerita ..ataupun kita panggil story analysist atau story element.. dalam nak menganalisa sesuatu cerita tu..ada few elements yang kau perlu ada..

setting
characteristic
conflict
plot
theme


  Jadi, apa akan jadi sekiranya kau menganilisa cerita hidup kau sendiri? bagaimana kau nak guna antara elemen yang aku tuliskan tu?

 Ya,aku brtanya soalan itu kepada diri aku sendiri ..dan apa yang aku dapat adalah ,nak analisa cerita hidup aku sendri merupakan satu benda yang menarik, tapi pada masa yang sama pahit ..ya , cubalah..kau akan tahu sendiri analisis cerita hidup kau..

 Mari mulakan dgn setting cerita aku..bila dan di mana ia berlaku..aku tak punya jawapan yg kukuh untuk itu..tapi secara am nya, cerita aku berada di zaman yang aku membesar  mnjadi ignorant of the routine cruelties of human existence..zaman di mana manusia yang  mengharapkan kebahagiaan, sama seperti bercita2 untuk menaiki unicorn..mustahil, dan menyedihkan..ya itu setting aku.. tak percaya? ini cerita aku..aku yang hidup dalam cerita aku..seringkali kita lupa yang kita selalu mengkonklusikan hidup orang lain tanpa mnyedari kita bukan watak yg berada dlm hidup mereka even watak tambahan sekalipun..

  Characteritic? kalau nak bercerita tentang character yang ada dalam hidup aku.. terlalu banyak dan mnyebalkan..jadi aku kira apa kata aku sekadar  describe protagonist dan antagonist dalam hidup aku? protagonist adalah watak yang selalu mghadapi konflik yang ditimbulkan oleh antagonist..suprisingly, protagonist dan antagonist dalam kehidupan aku adalah watak yang sama.. siapa?  AKU.. ya , itu hakikatnya..kenapa? kerana aku sendiri yang  bertarung dengan diri aku ..menghadapi konflik yang sama saban hari..terus bertanya dan menimbulkan persoalan dalam diri aku, layakkah aku untuk semua ini? kenapa itu, kenapa ini? sampaikan aku muak dengan diri aku sendiri..sampaikan aku inginkan penamat yang sama bagi setiap antagonist yang ada dalam kebanyakan cerita yang pernah kita baca..mati atau dihapuskan..

 conflict ? conflict yang dihadapi oleh watak dalam cerita aku (akulah) adalah person vs person..internal conflict.. conflict ini berlaku bila aku mula memahami plot cerita aku..bila aku mula memproses segala yang berlaku dalam hidup aku sejak kecil lagi..aku ada internal crisis yang mmbuatkan antagonist dalam cerita aku selalu mndorong aku untuk ke plot terakhir sesbuah kisah hidup..iaitu mati.. ya, antagonist cerita aku sangatlah kejam dan tak berperikemanusiaan..conflict berlaku saban hari, namun protagonist cerita aku memainkan peranannya dengan menelan segala conflict yang berlaku dan menyembunyikannya..aku pun tak tahu..kalau siapa yang patut mati, protagonist atau antagonist sebenarnya? buat apa hidup jika kau sengsara? apa gunanya? lain pula dengan antagonist.. kadang2 konflik yang diwujudkannya make sense dan ada kalanya justification yang dibuat olehnya merupakan satu kenyataan yang pahit tapi benar untuk diterima.. apa yang mendorong ke arah konflik2 ni? ini merupakan analisa cerita hidup aku..kalau nak tahu, bacalah..tapi kau takkan boleh untuk memahaminya dengan sempurna  kerana ada dua sahaja yang akan memahaminya ... TUHAN dan aku..Tuhan terlebih dahulu memahami cerita aku kerana Dia yang menyediakan plot cerita kehidupan..kenapa cerita aku macam ni? aku tiada jawapan..tanyalah Dia..aku yang jadi watak utama pun selalu mempersoalkan benda ni


  Plot? percayalah..bila buat analisa tentang plot cerita aku,semuanya berterabur..yang tersusun hanyalah exposition dan akhirnya iaitu resolution(mati)..kebanyakan plot hidup aku penuh dgn klimaks, penuh dgn falling action dan hampir ke resolution..takkan tiada perkara yang bahagia langsung? ada..tapi sedikit, ada yang skjp, ada yang penipuan, ada yang entahlah..kalau boleh bagi genre cerita ini, aku pun tak tahu nak bagi apa.. 


 Theme? kalau buat analisa cerita aku..satu2 perkara yang aku belajar ..walaupun aku belum smpai ke plot resolution lagi, tapi setakat ni..apa yang aku dapat adalah..dont try to be happy..you just dont..antagonist aku ada point..aku perlu bagi credit kepadanya..walaupun dia selalu tak sabar utk ke plot terakhir..sbbnya,setiap kali aku mngharapkan kebahagiaan,  selalunya ia akan dirampas dan dikhianati..jarang berlaku, antagonist diberikan penghargaan..tapi itu hakikatnya, sebelum smpai ke plot terakhir hidup aku..protagonist cerita ini perlu berhenti berpura2 dan mengangankan sesuatu yang dia tidak layak untuk miliki..

 kebahagiaan...


 Cerita aku masih berjalan..entah bila dia akan smpai ke part resolution.aku pun tak pasti..tapi aku masih menaruh harapan..bahawa theme yang aku dpt dari analisa pada masa ini berubah..protagonist cerita ini perlu juga diberikan harapan..perlu teruskan kekal dalam cerita ini..

 Jadi secara keseluruhannya, analisa cerita aku tak habis lagi sebenarnya..mana tahu kalau ada yang di luar sana yang memahami walau sedikit dan mngetahuinya, mampu buatkan analisa penuh untuk cerita aku? tapi malangnya, aku takkan dapat baca nnti ..sbb aku dh melepasi plot terakhir cerita kehidupan..mgkin di alam sana, kau boleh buat sharing session dgn aku ttg analisis hidup aku..


 itu sahaja mugkin...aku dah 'penat'...






 




  

Comments